Nie musisz ćwiczyć jak Chodakowska, żeby dobrze wyglądać! Są na to lepsze sposoby

Czy ta sytuacja wydaje ci się znajoma? Postanawiasz wziąć się za siebie, więc odpalasz trening online z jakąś fit trenerką. Ona jest oczywiście perfekcyjnie uczesana i umalowana. Ty stoisz przed ekranem w dresie, bez makijażu i w związanych na szybko włosach. I dobrze, nie ma sensu się stroić na trening w domu. 

Zaczynają się ćwiczenia. Dajesz z siebie wszystko, podczas gdy trenerka wydaje się w ogóle nie męczyć i nie poci się ani odrobinę. Jest jak fit maszyna, która może powtórzyć tę serię jeszcze sto razy i nadal pozostanie uśmiechnięta. Starasz się dorównywać jej tempu, a pot płynie z ciebie strumieniami. Po pewnym czasie zaczynasz dyszeć i musisz otworzyć okno, bo robi się naprawdę gorąco. Zaczynasz myśleć, że nie dasz rady ani chwili dłużej i wtedy słyszysz… 

„Koniec rozgrzewki! Przechodzimy do ćwiczeń!” 

Znasz to? Ja niestety tak. W innym wariancie wykończona sprawdzasz, ile zostało do końca treningu i orientujesz się, że daleko ci chociażby do połowy. W obu przypadkach efekt jest ten sam – czujesz się okropnie. „Nigdy nie schudnę, jeśli nie potrafię nawet dobrze zrobić treningu”. W najgorszym wypadku czujesz się tak zniechęcona, że rezygnujesz ze sportu w ogóle i wpisujesz w wyszukiwarkę „jak schudnąć bez ruchu”. Nie tędy droga. 

„Żeby schudnąć trzeba co drugi dzień robić kardio, a w pozostałe trening siłowy”

Oczywiście, że aby wystartować w maratonie albo wyrzeźbić sobie wyraźny sześciopak na brzuchu trzeba ćwiczyć najlepiej codziennie. Jednak jeśli do tej pory wcale nie trenowałaś albo robiłaś to rzadko, to nie jest to najlepszy początek.

Kiedy zaczynałam moją przygodę ze sportem, rozpisałam sobie ambitny plan treningowy: poniedziałek – bieganie, wtorek – brzuch, środa – bieganie, czwartek – ręce itd…  Jak łatwo zgadnąć, trzymałam się go niecały tydzień. To mnie przerosło. Było nie tylko ciężko fizycznie, ale przez częste (i długie, bo oczywiście trening poniżej 45 minut się nie liczy, bo nie spala tłuszczu) ćwiczenia brakowało mi czasu na inne ważne sprawy. 

Trenerki z Interenetu ćwiczą od wielu lat

Wszystkie dziewczyny z Internetu, z którymi trenujesz (i do których się porównujesz) najprawdopodobniej ćwiczą od wielu lat. To oznacza, że mają kondycję, o jakiej osoba początkująca może tylko pomarzyć. Ale wiesz co? Wcale nie musisz jej osiągnąć! Nie tylko w tym tygodniu, ale w ogóle nigdy. I nie będziesz przez to gorsza. Internetowe trenerki poświęciły całe swoje życie sportowi – to jest ich sposób na zarobek i pasja. Ty możesz zajmować się zawodowo czymś zupełnie innym i nie traktować sportu jako hobby, tylko jak coś, co pomoże ci być bardziej sprawną zdrową. Próbując być perfekcyjna we wszystkim tylko się wykończysz.

Jak często trzeba ćwiczyć?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: jak często ćwiczyć, żeby schudnąć? Albo: jak często trzeba trenować, żeby były efekty? Nie jestem dietetykiem ani trenerem personalnym, nie podam ci statystyk czy wyników najnowszych badań. Moim zdaniem ćwicz tyle, ile potrzebujesz i zaczynaj powoli. Jeśli chcesz schudnąć na początek wprowadź spacery w szybkim tempie. Jeśli zależy ci na aktywności tylko dla zdrowia, to 2-3 razy w tygodniu w zupełności wystarczy. I to nie musi być morderczy trening za każdym razem. Jeśli danego dnia nie masz ochoty na duży wysiłek, to poćwicz tylko 15 minut, żeby wyrobić sobie nawyk. Sprzątanie całego domu przez godzinę to też jakaś aktywność fizyczna. Pójście do sklepu piechotą i dźwiganie zakupów do domu również spala kalorie. Treningi są super, ale czasem lepiej wprowadzić wiele drobnych aktywności fizycznych do swojego planu dnia. Czy jazda samochodem na siłownię ma sens? Czy nie lepiej wyjść na spacer z przyjaciółmi?  

Nie musisz ćwiczyć jak fit trenerki, żeby cieszyć się dobrym zdrowiem i figurą. Drobne aktywności fizyczne wystarczą, a co najważniejsze, nie zniechęcisz się wtedy tak szybko. Jeśli po jakimś czasie uznasz, że chcesz czegoś więcej, to możesz zwiększyć długość i częstotliwość treningów. Jeśli nie – codzienny spacer wystarczy. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *